Bæredygtighedsrapportering styrker dit firma til fremtiden

16 marts 2020 Anders Lundtang Hansen

Nu om dage skal man faktisk som firma operere med et aspekt som at vise, hvordan man omstiller sig grønt, er bæredygtig, gør noget godt for miljøet generelt, eller man forsøger ikke at forurene særligt meget, eller i det mindste lader det gå i nul.

I gamle dage var dette aspekt underlagt et andet område, når man snakkede om virksomheders værdier, som der blev set på, men i vores nyere tid spiller miljø sådan en stor rolle, at det kan blive udslagsgivende for kunderne, om de gider at handle hos en eller ej.

Man kan nok have det mest konkurrence-dygtige produkt på markedet, de mest dygtige medarbejdere og give en ekstra service, men hvis man ikke viser udadtil til ens kunder og samarbejdspartnere, at man gør noget godt for miljøet, så er der stor chance for, at de vil vælge en fra.

Dog er det også forståeligt, hvis det ikke er en spidskompetence at have styr på miljøet og regne ud, hvad man skal gøre for det.

Jo, man kan jo sagtens have en idé om det ud fra, hvad man ser andre, og hvad man ellers hører om, der er godt at gøre for miljøet, men det er jo ikke ensbetydende med, at det hjælper i samme omfang for dit firma.

I den sammenhæng kan man have brug for en bæredygtighedsrapportering, der kan være med til at vise, hvad man skal gøre, og hvordan man skal gøre det for at lave en grøn omstilling i ens firma.

Den slags kan man heldigvis få hjælp til fra andre instanser, for som sagt er det forståeligt, hvis man ikke lige ligger inde med det store ekspertise på dette område, og man heller ikke vil falme i blinde og gøre noget, der ser godt ud på tegnebrættet, men som ingen reel effekt har i det lange løb.

Derfor skal man nok alliere sig med nogle, der kan kigge på ens virksomhed og sige, hvad der skal gøres for en specifikt på det område.

Flere Nyheder