Hvornår er man en god leder?

Spørgsmålet om hvad der udgør en god leder, er ikke ualmindeligt at få, når man er til en jobsamtale. Det gælder både, hvis det er dig selv der søger en stilling som leder, eller hvis du søger et job som almindelig medarbejder i en virksomhed.

Spørgsmålet er interessant af flere forskellige årsager. For det første kan det være individuelt fra person til person, hvad de synes en god leder skal være. For nogle mennesker, er det en der peger dem i den rigtige retning og siger om de skal gå til højre eller venstre og så gør de det. For andre mennesker, handler det om at de blot får et hint om, hvad de skal og så finder de selv frem til målet.

Og for det andet…

For det andet handler det om at den virksomhed man enten skal være leder i, eller ledes i, gerne vil vide om man er et godt match med kollegaerne. Både dem der skal arbejde under dig og over dig. Det er ok med forskelligheder, men man skal finde ud af om de typer der ansættes overhovedet, forstår hinanden.

For det tredje afhænger det af hvilken type arbejdsplads der er tale om. På nogle arbejdspladser kræver det at være leder, at du er meget på hele tiden og fordeler opgaverne og holder øje med folk. På andre arbejdspladser er folk mere eller mindre selvstyrende og skal blot have supervision til nogle enkelte ting. Måske er det dig der lægger en strategi og så skal teamet bare følge denne for at nå de målsætninger der er blevet sat.

At være leder er en spændende og udfordrende opgave, som kræver en del af den enkelte. Derfor anbefales det alle, der ønsker en sådan stilling, at sætte sig ind i hvornår man er en god leder og hvornår man ikke er. Det er en god idé at tage et kursus i ledelsesudvikling og på den måde blive klædt godt på til rollen.

Besøg https://www.kjerulf-partnere.dk/lederudvikling/ og se på mulighederne for din lederudvikling.